Informații utile
Calendar privind derularea procesului de bugetare participativă în vederea selectării proiectelor care vor fi finanțate în anul 2025 din bugetul de venituri şi cheltuieli al Judeţului Bistriţa-Năsăud
- Perioada în care cetățenii pot depune proiecte: 14 octombrie – 15 noiembrie 2024;
- Perioada de a analiză/evaluare/solicitare de clarificări (dacă este cazul) pentru proiectele depuse: 18 noiembrie – 22 noiembrie 2024;
- Perioada de afișăre a listei finale cu proiectele eligibile care pot fi votate de cetățeni: 25 noiembrie – 26 noiembrie 2024;
- Perioada în care cetățenii își pot exprima votul cu privire la proiectele eligibile: 27 noiembrie –17 decembrie 2024;
- Perioada în care comisiile mixte selectează proiectele care vor fi implementate în ordinea descrescătoare a votului obținut: 18 decembrie – 24 decembrie 2024;
- Perioada de afișăre a Listei finale cu proiectele câștigătoare și care urmează să fie implementate în anul 2024: 30 decembrie –31 decembrie 2024.
Pentru depunerea unui proiect vor fi completate informaţiile cuprinse în Formularul, vizualizare formular
-
Întrebări frecvente:
- 1
La ce îmi folosește bugetarea participativă?
Bugetarea participativă dă posibilitatea locuitorilor Județului Bistrița-Năsăud:
• Să exprime problemele cu care se confruntă şi să propună soluţii pentru acestea.
• Să fie ascultați, înțeleși şi să conștientizeze că părerea lor chiar contează.
• Să formuleze idei şi iniţiative proprii pentru ca viaţa să fie mai bună şi mai plăcută în județul nostru.
• Să participe efectiv la stabilirea priorităţilor în cheltuirea banilor comunităţii noastre.
• Să-și transforme ideile în proiecte ale comunităţii. - 2
Cum pot să îmi depun propunerea de proiect?
Pasul 1: Creează un cont – apasă creează un cont și completează formularul, confirmă e-mailul declarat accesând linkul pe care ți l-am trimis la adresa furnizată si apoi intră în contul nou-creat accesând butonul autentificare. Atenție: poți beneficia de contul tău doar dacă ai peste 18 ani.
Pasul 2: Depune proiectul – autentifică-te, intră în pagina Depune proiect și completează formularul conform indicațiilor din pagină
Pasul 3: Vei primi un e-mail de confirmare depunere proiect. - 3
Cine poate trimite propuneri de proiecte?
Pot participa la procesul de bugetare participativă cetăţenii care locuiesc, muncesc sau studiază în Județul Bistrița-Năsăud şi au vârsta de cel puţin 18 ani. Cei care doresc să participe trebuie să se înscrie în platforma bugetării participative, vezi regulament
- 4
Cum pot trimite o propunere?
Propunerile pot fi trimise prin intermediul platformei Bugetării Participative vezi regulament
- 5
Ce propuneri pot fi depuse?
Propunerile trebuie să se axeze pe următoarele domenii:
• Domeniul „Servicii sociale pentru protecția copilului, a persoanelor cu dizabilități, a persoanelor vârstnice, a familiei și a altor persoane aflate în nevoie socială”
a) Subdomeniul „Protecția copilului”
b) Subdomeniul „Persoane cu dizabilități”
• Domeniul „Sănătate”
a) Subdomeniul „Spitalizare continuă”
b) Subdomeniul „Ambulatoriu”
• Domeniul „Cultură”
a) Subdomeniul „Arheologie”
b) Subdomeniul „Arte vizuale”
c) Subdomeniul „Tradiții și meșteșuguri”
• Domeniul „Sport și tineret”
a) Subdomeniul „Sport”
b) Subdomeniul „Tineret”
• Domeniul „Turism”
a) Subdomeniul „Velo-turism”
b) Subdomeniul „Drumeții montane”
Chiar dacă propunerea poate fi încadrată în mai multe domenii, deponentul trebuie să opteze pentru domeniul pe care îl consideră cel mai potrivit. - 6
Care este suma maximă alocată unui proiect?
Fiecare propunere trebuie să aibă un cost total de cel mult 200.000 lei (inclusiv TVA).
- 7
De ce ar trebui ca propunerile să fie clare şi detaliate?
Prin precizarea cât mai concretă a detaliilor va fi posibilă o analiză care să permită o bugetare riguroasă și un termen pentru implementare. Propunerile prea generice ar putea să facă dificilă sau imposibilă implementarea. Vezi model fișă de proiect.
- 8
Propunerile pot fi însoţite de o documentație suplimentară?
Cetățenii care doresc acest lucru pot completa propunerea cu documentele pe care le consideră relevante (fotografii, hărți, planuri de localizare etc.). Vor fi acceptate numai atașamentele trimise în format PDF, până la o limită de 10 MB și atașamentele trimise în format JPG, JPEG, PNG, până la o limită de 10 MB.
- 9
Este posibil să se schimbe o propunere, în cazul în care s-a făcut o greșeală?
Odată depusă pe platformă, propunerea nu mai poate fi modificată de către persoana care a propus-o. În cazul în care, in faza de evaluare, se solicită clarificări legate de proiectul respectiv, se poate corecta greșeala dacă aceasta nu schimbă esența proiectului.
- 10
Câte propuneri pot fi prezentate de fiecare cetățean?
Fiecare cetățean poate formula o singură propunere de proiect pentru fiecare din domeniile stabilite prin prezentul regulament.
- 11
Pot vota fără să îmi fac un cont?
Nu. Poți vota doar după ce facem cunoștință: vrem să știm cine ești, dacă ai peste 16 ani și dacă ești direct implicat în proces, locuind, studiind sau muncind în sectorul nostru.
- 12
Câte proiecte pot vota?
Ținem cont de părerea ta după ce te autentifici în sistem - fiecare cetățean va putea vota câte un proiect, o singură dată, prin intermediul platformei de vot, dedicată bugetării participative
- 13
Cum pot convinge mai multe persoane să îmi voteze proiectul?
• Distribuie conținutul proiectului tău în social media; noi îți punem la dispoziție instrumente pentru distribuirea conținutului pe Facebook însă tu poți opta pentru distribuirea manuala a informațiilor și pe alte platforme.
• Anunță-ți prietenii și familia; ajută-i să-și facă un cont și încurajează-i să îți susțină inițiativa în categoria aleasă. Nu uitați să votați câte un proiect pe care îl considerați prioritar și din celelalte categorii.
• Calitatea conținutului: captează atenția utilizatorilor platformei printr-o descriere completă, succintă, clară și transparentă a inițiativei tale. Adaugă o poză sugestivă, exprimă nevoia astfel încât majoritatea să se poată identifica cu ea și propune soluții concrete pentru implementarea eficientă a ideii tale.